bootstrap theme

PIT-blog

Een reorganisatie op til ?!?
It ain’t all bad!

Mobirise

Het einde van het jaar komt eraan. De meeste mensen snakken nu naar de kerstvakantie, qualitytime met familie en vrienden, eventjes de blok eraf.

Voor een aantal managers is het echter een tijd met extra kopzorgen. Ze krijgen een zicht op de jaarresultaten en die zijn toch minder rooskleurig dan gedacht. Misschien valt een belangrijke klant weg of snoeit de overheid in de subsidies. Hoe dan ook, volgend jaar moeten er veranderingen doorgevoerd worden. Een reorganisatie dient zich aan.

Als je als manager in deze positie zit, dan kan je fysiek wel met vakantie zijn, je hoofd draait overuren. 


Toch, een reorganisatie? It ain’t all bad!

5 grote misverstanden bij reorganisaties

1

Zoek de grote schuldige!

Het is menselijk om te gaan zoeken naar de grote boosdoener. Wie heeft wat fout gedaan én waarom in godsnaam? Vaak is er niet 1 oorzaak, het is een samenloop van omstandigheden. Het kost veel energie om te gaan graven in het verleden, er ontstaat een paraplu-systeempje. Niemand deed iets fout, het was de schuld van die andere.

Het is efficiënter om naar de toekomst te kijken: ‘Wat willen we realiseren? Wat hebben we hiervoor vandaag al in huis? Wat loopt wel goed? Wat kunnen we verbeteren?’ En cours de route kom je wel een “dju”-moment tegen, een moment dat je denkt: ‘hadden-we-maar…’. Goed nieuws, op dat moment kan je het aanpakken. 

2

Het management moet het oplossen!

Veel managers hebben een groot verantwoordelijkheidsgevoel, ze denken dat zij met de oplossingen moeten komen. Zoveel zorgen, zoveel verantwoordelijkheden lijden tot evenveel stress. In zulke situaties kan onzekerheid de kop opsteken. Een reorganisatie doe je immers niet elke dag.

Reorganisaties zijn een gedeelde verantwoordelijkheid van managers, bestuursleden, maar zeker ook van (vrijwillige) medewerkers. Het is goed om op zulke momenten op alle niveaus in de organisatie aanwezig te zijn en eens te gaan luisteren naar wat er leeft. Hoe kijken anderen hiernaar? ‘Wat is hun gedacht?’ Vele mensen hebben een zeer scherpe kijk op wat er in hun realiteit beter kan. Het is een kunst om hier de puzzelstukjes samen te leggen en vervolgens te bekijken wat we wanneer kunnen aanpakken.  

3

We verdoezelen het probleem!

‘Hoe minder mensen weten dat we in de problemen zitten, hoe beter. Het zou alleen onrust geven.’

Naar mijn mening klopt dit niet. Mensen voelen dat er iets in de lucht hangt. Medewerkers weten ook dat de subsidies minderen of dat die belangrijke klant vertrokken is of wat er ook mag spelen. Het begint te leven in de wandelgangen, mensen maken er hun eigen waarheid van, ze beginnen soms spoken en complotten te zien.

Transparant zijn naar de medewerkers is een betere aanpak. Benoem de feiten zoals ze zijn: ‘Dit is de berg die we over moeten.’ En stel dan de vraag: ‘Wat denk jij dat we moeten doen? Wat kan jij doen?’ Hoe meer mensen zich mee verantwoordelijk voelen om de handen uit de mouwen te steken, hoe beter. Gedeelde verantwoordelijkheid zorgt voor een grotere betrokkenheid. 

4

Emoties stoppen we onder de mat!

Het is normaal dat mensen schrikken of kwaad zijn wanneer een reorganisatie voor de deur staat. Er zijn misschien ook mensen die in hun handen wrijven en denken ‘Eindelijk!’ Geef iedereen de ruimte om zijn emoties te benoemen. Eens de zaken gezegd zijn, zijn ze uit het hoofd en het hart. Anders blijft dit toch maar sudderen.

Luister tijdens deze gesprekken aandachtig naar iedereen. Onder die emoties zit vaak ergens een waarheid, een oplossing. Het kan een deel van de puzzel zijn. 

5

Vroeger was het beter!

Mensen denken vaak: “bleef alles maar zoals het was”, “toen alles peis en vree was”. Ja, ik kan dat begrijpen. Toch geef ik eventjes een wake-up-call: was alles echt zo goed? Was je nooit gefrustreerd? Dacht je nooit: mocht ik dit anders kunnen doen, dan zou ik pas tevreden zijn?

Wel, nu krijg je de kans om de organisatie opnieuw uit te vinden. In de dagdagelijkse mallemolen, stellen we onszelf zelden de vragen: ‘wat willen we nu echt bereiken’ en ‘wat is daarvoor nodig’. Nu kan je het vizier terug scherp stellen, en voluit gaan voor je doel. Dat doe je natuurlijk niet alleen, maar met alle interne en externe stakeholders van de organisatie. 

Herkenbaar? Je bent niet alleen!

Tot voor kort was ik algemeen directeur en heb ik verschillende reorganisaties doorgevoerd. Nu ondersteun ik managers, directies en ondernemers in dit boeiende traject. Neem contact op en we bekijken wat ik voor jou kan betekenen!

Benieuwd naar meer?

Lid worden van de PIT-community?

Dan krijg je regelmatig een nieuwsbrief.